Inspiration

Dagens Inspiration får bli Ernst Ludwig Kirchner, eftersom att jag såg så många verk med honom nere i Berlin! :)
Det faller sig även så att Kirchner är en av mina favoritkonstnärer, jag blev både paff och lycklig när jag klev in på Neue Art Galerie i Berlin och såg typ 15 st. Kirchner-tavlor!
Varning för bildbomb ;)
Ernst Ludwig Kirchner levde mellan 1880 - 1938 och var en tysk expressionistisk målare.
Han var, likt Franz Marc, med i konstnärsgruppen Die Brücke fr.o.m. 1905 och framåt.
I jämförelse med fauvismen ville dessa expressionistiska målare uttrycka mänskliga känslor på ett annat vis.
Intensiteten i deras konst och filosofi, med djupa rötter i Nietzsche, är en parallell till de italienska futuristernas glödande tro på en ny värld.
Kirchners målningar blev allt med aggressivt kantiga och dystra i tonen. Han målade ofta en naken, primitiv skildring av den moderna staden.
Själv tycker jag att han har en perfekt balans mellan starka och dova färger, men även mellan grova och burdusa former gentemot tunna, fina linjer. Han har intressanta motiv som ibland kan jämföras med surrealismen i sina meningar. Tavlorna är intressanta att studera, helt enkelt!
<3<3 /Lisa.

Kommentarer
Postat av: Marita

Det är mycket ensamhet som visas, förutom den nakna kvinnan. Hon får nog snart besök.

2010-11-03 @ 13:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0