Skolarbete

Hej Bloggen :)
Idag hinner jag inte skriva så mycket.. Det har varit en lång dag med intensivt jobb i skolan, sen en tågresa hem, en kort tupplur, sen promenad, handla, bleka håret och äta mat. Nu bums i säng!

Tänkte visa lite bilder på vad jag jobbade med i skolan idag.


Porträttet på min sambo och ena katten. :) Det börjar ta form, men fortfarande mycket kvar att jobba med.

Sen gjorde jag något inom keramik som är skitkul! Det kallas för raku-bränning och det är ett sätt att behandla föremålet på när man ska fixa glasyren.
Glasyren är ju det som ger yta, färg och stadga till t.ex. en tekopp. Är en kopp blå så är det pga. glasyren. Lerans färg som koppen är gjord av kan du se om du vänder upp och ned på koppen och tittar på fotringen.

När man rakubränner lägger man först på speciell rakuglasyr, jag valde vit med krackeleringar. Sen ställer man in i brännugnen, kör upp ugnen till 800+ grader och när man tycker det är lagom varmt, t.ex. körde vi på 830 grader idag, då öppnar man dörren till ugnen (iförd skyddskläder!) och greppar sin sak med tång.
Sen går man snabbt ut utomhus och dränker sin grej i sågspån, varpå det börjar brinna och alla aktiva ämnen i glasyren börjar pyra och ändra färg. :)
Beroende på om man kväver oxiderna helt, eller håller sin grej ute i luften så får man olika resultat!
Jag kvävde mina 2 isbjörnar helt och hållet, men jag körde ju också på vit glasyr. Ett säkert kort.



Sakerna nergrävda i sågspån, puttrar, pyser och brinner!



Liten isbjörn kyls av i snön :) Annars kan man lägga dem i en balja med kallvatten också. Tog dock tillfället att använda snön som kommit under natten!



Skrubba av och se ditt färdiga resultat! :D





Riktigt rolig metod som kommer nån gång ifrån ancient Kina :)
Det fina med raku är att där man inte lagt glasyr blir leran alldeles kolsvart, som t.ex. på undersidan av isbjörnens ben!

<3<3 /Lisa.

Kommentarer
Postat av: Marita

Vad fina isbjörnarna blev. Grattis!

2010-11-11 @ 11:12:55
Postat av: Marita

Vad fina isbjörnarna blev. Grattis!

2010-11-11 @ 11:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0