Inspiration

Idag har jag tänkt berätta lite om Willem de Kooning!
Han var en nederländsk målare, som främst var verksam i USA från och med 1926 och framåt.
de Kooning målade abstrakt, tills han började utveckla vissa biomorfa (människoliknande) former i sina tavlor.
Under 1940-talet blev de Kooning känd som en av den abstrakta expressionismens främsta företrädare och i mitten av 1950-talet var han erkänd som en av dess ledare.
Willem de Kooning använde sig främst av kvinnan som tema, under perioden 1940-50.
Han målade figurativt måleri med bjärta färger och vulgära motiv. Färgen är som utspydd på duken och kvinnorna, ansågs passa alltför väl med den moderne mannens mörka Freudianska instinkter.
Här nedan kan ni se olika variationer på samma kvinnogestalt med ett illmarigt leende, munnar med långa tandrader, hängande bröst, tomma blickar och söndersprängda lemmar.
Jag tycker de är morbidt tilltalande och har härliga färger.. Det är något med hans målningar som verkligen fascinerar mig! Det är verkligen inte vackert det han målat och samtidigt på den tiden så banbrytande. Då blir det ju lite lustigt att hans målningar på 90-talet såldes för 20 miljoner dollar..
Jag älskar det!
<3<3 /Lisa.

Kommentarer
Postat av: Annicat

De är lite läskiga, hans målningar. Men jag håller med dig, det är det som är så tilltalande;)

2010-10-21 @ 19:16:40
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0