Inspiration

Idag vill jag visa en av mina största inspirationskällor - Vasily Kandinsky. :)
Här är några målningar han har gjort!
Samtliga verk har alltså Vasily Kandinsky målat!
Hans namn på ryska stavas Vasilij Kandinskij och var då alltså en rysk målare och grafiker.
Han var verksam i början var 1900-talet och hans konst klassas som abstrakt expressionism.
Han var lite föregångaren till abstrakt måleri och i slutet av hans liv målade han mycket geometriska former.
I början tyckte jag inte alls att de geometriska tavlorna var fina, men har på senare tid lärt mig att uppskatta dem, speciellt efter vår skolresa till Venedig förra året där jag fick se flera stycken.
Han var medlem i konstnärsgruppen Der Blaue Reiter (Den blå ryttaren) och han arbetade även som lärare på konstskolan Bauhaus.
Man brukar säga att det man allra mest ser i Kandinskys målningar är 'färgen befriad från formen'. Det låter väldigt vackert tycker jag, och stämmer väldigt väl!
<3<3 /Lisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0